12 основни правила за безопасна работа от дома
home office

    Ако сте отговорни и сте у дома по препоръка на Световната Здравна Организация (СЗО), то тогава най-вероятно работите от вкъщи. Много хора, които не бяха свикнали да работят от вкъщи, изведнъж се озоваха в тази ситуация поради COVID-19, а киберсигурността е все по-голям проблем. Това може да доведе до загуба или кражба на данни, тъй като липсват обичайните вградени мерки за сигурност. Но какво може да направите, за да останете защитени в периода на работа от дома?

    1.    Бъдете изключително внимателни с имейли съдържащи информация за COVID-19. Измамниците стават все по-креативни и използват създалата се ситуация, за да извлекат ползи по един много лош, неправилен и неморален начин – като използват страховете на хората. В подобни имейли можете да получите информация от сорта „Купете доказан лек срещу коронавирус“, „Единствената маска, която предпазва от заразяване“ и т.н. Подобна информация, която подтиква към предоставяне на данни, покупка или друго, в почти 100% от случаите е неточна, подвеждаща и цели едно единствено нещо – да се „хванете на въдицата“ и да предоставите лични данни. Нашият съвет е: Не се предоверявайте. Проверявайте всяка една информация на поне няколко места (и гледайте те да бъдат достоверни). Такива имейли обикновено попадат в папка „СПАМ“. Също така, мейлът, от който е изпратено съобщението, е съмнителен (прекалено дълъг, завършва на неизвестен домейн, смесен е с цифри и букви и т.н.).

    2.    Увеличава се злоупотребата в използването на термини като „Коронавирус“ или „COVID-19“, за да се подмамят потребителите да предоставят поверителна информация или да инсталират зловреден софтуер.

    3.    По възможност не използвайте личен компютър. Ако използвате собствен компютър и нямате достъп до вътрешната мрежа на вашата компания, можете да инсталирате потребителски продукти, които сканират за злонамерен софтуер, който може да открадне информация, да ви шпионира и да спами вашите контакти, както и за потенциално нежелани програми, като рекламен софтуер например.

    4.    Не оставяйте устройства без надзор. Физическата сигурност на вашите компютър / лаптоп е точно толкова важна, колкото и неговата техническа сигурност.

    5.    Използвайте трудни пароли. Дoĸaтo пapoлитe ca ocнoвния нaчин, пo ĸoйтo пaзим aĸayнтитe cи в интepнeт, e xyбaвo дa пoдбиpaмe дoбpи тaĸивa, ĸoитo дa пpaвят paзбивaнeтo им (или пoзнaвaнeтo им) изĸлючитeлнo тpyднo. He изпoлзвaйтe eднa и cъщa пapoлa зa пoвeчe oт eднa вaжни peгиcтpaции. Измамниците знaят oщe, чe пoтpeбитeлитe чecтo пocтaвят цифpи и знaци в ĸpaя или в нaчaлoтo нa пapoлaтa – бъдeтe paзлични. Също така, можем да ви посъветваме да сменята паролата си през определен интервал от време (например веднъж месечно).

    6.    Избягвайте незащитени WI-FI мрежи. Незащитените WI-FI мрежи могат да крият много опасности. Особено опасни са отворените мрежи, достъпът до които става без въвеждане на парола.

    7.    Използвайте VPN. Повечето компании, работещи отдалечено, използват VPN, за да защитят своите данни и да защитят онлайн поверителността чрез криптиране. Задължението за предоставяне на VPN е от страна на работодателя, така че ако сте експерт по сигурността във вашата компания, не забравяйте да разрешите на служителите си, работещи от дома, да го правят чрез VPN.

    8.    Внимавайте за фишинг имейли. Изберете сигурна и утвърдена електронна поща. Например ако ползвате Gmail, то самата поща има защитни системи, които разпознават такива имейли и ви предупреждават за опасността. Не кликвайте върху връзките и не предоставяйте лична информация, докато не се уверите, че имейлът е реален. Проверете URL адреса и вижте дали има несъответствия. Например URL адресът на вашата банка www.nkbank.com може леко да се различава от www.nkmbank.org или подобни вариации. Внимавайте с имейл тип „изтегляне на фактура“. Ако получите такъв имейл проверете:

–      Данни за контакт. В измамното писмо телефоните за връзка са грешни. Това можете да установите на момента, но ако знаете какви са реалните данни за контакт.

–      Никога не отваряйте (и не кликайте) върху прикачени файлове от изпращач, който не познавате.

–      Не препращайте съмнителни имейли.

    9.    Използвайте антивирусни програми и защитни стени. Защитните стени предотвратяват навлизането на зловредни програми на вашето устройство или мрежа и могат да блокират изтичане на данни. Антивирусната  програма е софтуерна програма, предназначена да защити вашия компютър или мрежа от компютърни вируси. Няма антивирусна програма, която да ви защити на 100%. Затова е важно да бъдете отговорни и да спазвате и останалите съвети.

    10.  Правете архив на данните. Основната причина за архивиране на данни е запазването на важни файлове, ако се случи срив на системата или повреда на твърдия диск. Трябва да има допълнителни резервни копия на данни, ако оригиналните резервни копия водят до повреда на данни или повреда на твърдия диск.

    11.  Бъдете внимателни. Човешката грешка е най-често срещаният риск за сигурността, така че винаги е най-добре да сте изключително внимателни.

    12.  Продължете напред. Въпреки паниката и неизбежната загриженост за общественото здравеопазване, направете всичко възможно да продължите бизнеса си.

…и не забравяйте да миете ръцете си редовно!

Бъдете информирани за актуални събития и новости