Всяка фирма е задължена да води счетоводство по Закона за счетоводството (раздел I, чл. 2). Счетоводителите имат важна роля във всеки бизнес, компания или организация, извършващи стопанска дейност. На практика същите не могат да функционират без счетоводство. В тази връзка, от 17.02.2020 г. са въведени по-високи изисквания, свързани с необходимостта от по-голяма сигурност при онлайн обмена на информация в данъчната администрация.
За да имат достъп до електронните услуги на НАП (Национална Агенция за Приходите), физическите и юридическите лица ще се нуждаят от:
- Компютър с инсталирана операционна система, която е в поддръжка от производителя, с коректно инсталиран софтуер за работа с електронен подпис – Windows 8; 8.1 (преустановена стандартна поддръжка на 9 януари 2018 г. с налична разширена поддръжка до 10 януари 2023 г.); Windows 10 (32-bit и 64-bit), Linux (32-bit и 64-bit) или OSX (64-bit);
- Уеб браузър: Internet Explorer / Edge, Google Chrome или Mozilla Firefox в актуални версии, поддържащи TLS 1.2;
- Java – версия 8.х.
За Ваше улеснение, подготвихме този наръчник от стъпки, които можете да следвате, за да имате достъп до е-услугите на НАП:
Инсталация на електронен подпис.
- За потребители с електронен подпис на B–Trust:
Посетете линк-а тук и въведете е-майл адреса, който сте посочили при закупуване на подписа. Натиснете бутона „Инсталирайте“ и свалете инсталационния пакет. Следвайте стъпките на инсталатора и завършете инсталацията на подписа.
- За потребители с електронен подпис на InfoNotary:
Посетете линк-а тук и свалете автоматичния инсталатор „Автоматичен инсталатор за MS Windows“. Следвайте стъпките на инсталатора и завършете инсталацията на подписа.
- За потребители с електронен подпис на eSign:
Посетете линк-а тук. Ако сте Windows потребител свалете „Charismathics инсталационен пакет v.5.x за Windows“. В противен случай, свалете версията, отговаряща на вашата операционна система.
В случай, че не виждате описание за вашия електронен подпис, можете да потърсите сайта на производителя в “Google” и да си свалите необходимия софтуер. Това е важна стъпка която не трябва се пропуска.
- Инсталация и настройка на Java
- Можете да свалите Java от линк-а тук. Натиснете червения бутон с надпис „Java Download“, на следващата страница трябва да натиснете „Agree and Start Free Download“, за да може да започне свалянето на файла.
- Инсталация на Стартирайте инсталатора, който сте свалили от предишната стъпка и следвайте стъпките на инсталатора до приключване на инсталацията.
- Настройка на Java (ще разгледаме само Windows настройка). Кликнете върху старт менюто и напишете “Java”. От намерените резултати изберете “Configure Java”. От текущия прозорец на „Java Control Panel“ изберете таба с име „Security“ и кликнете на бутона “Edit Site List” (Фигура 1).
(Фигура 1)
- След това трябва да се избере бутона „Add“ (Фигура 2) и на новия ред, който ще се добави, трябва да поставите следния линк без апострофите „https://inetdec.nra.bg/“. Изберете „OK“ на прозореца с „Exception Site List“ и на „Java Control Panel“.
(Фигура 2)
- Избор на подходящ уеб браузър
Internet Explorer в Windows 10
Ако сте с Windows 10, можете да използвате Internet Explorer. За да го намерите трябва да кликнете върху Start Menu и да започнете да пишете името му и ще се покаже в резултатите за търсене. Възможно е да са необходими допълнителни настройки на самия уеб браузър, ако влизането ви е неуспешно след изпълнението на гореспоменатите точки.
- Google Chrome:
Google Chrome в голяма част от случаите работи с електронни подписи и със сайта на НАП. Не са необходими допълнителни настройки за работа с него.
Надяваме се гореизброените стъпки да Ви бъдат от полза.
В тази връзка, в богатата ни гама от услуги присъстват също поддръжка и обновяване на операционни системи. За допълнителна информация и подробности можете да се свържете с нас на телефони: 052 660 990; 0700 11 333, или по е-мейл: [email protected]